IRAK
NATO TRAINING
MISSION IRAK
Duur: februari 2005
- heden
Krijgsmachtdeel: Koninklijke Landmacht, Marechaussee
Aantal militairen: 64 (t/m aug 2007)
Achtergronden:
De regering van premier
Al-Maliki trad in mei 2006 aan onder een relatief gunstig gesternte.
De regering en parlement hadden een brede samenstelling. Bij de
parlementsverkiezingen van december 2005 was het opkomstpercentage
76 procent. Positief was ook dat de regering Al-Maliki met een
programma kwam met als hoofdpunten onder meer nationale verzoening
en het aangaan van hernieuwde relaties met de internationale gemeenschap.
Het nationale verzoeningsplan voorzag onder meer in een amnestieregeling
en een mogelijke heroverweging van de beslissing leden van de
Baath-partij van Saddam Hoessein uit te sluiten van overheidsfuncties.
De nieuwe betrokkenheid van de internationale gemeenschap voorzag
in de totstandkoming van een overeenkomst met wederzijdse verplichtingen.
Het politieke proces heeft nadien weinig voortgang geboekt. Er
zijn nog geen substantiële resultaten bereikt bij het voornemen
de in het verleden uitgevoerde de-Baathificatie deels te herzien.
Verder is in het parlement nog geen overeenstemming bereikt over
de wet op de verdeling van inkomsten uit olie. De controverse
over de vorming van autonome regio’s dreigde het politieke
proces te ontregelen. De wet terzake werd met een kleine meerderheid
aangenomen, maar pas nadat was overeengekomen dat de implementatie
achttien maanden moest wachten. Het was een teken aan de wand
dat een aantal partijen, waaronder een partij in de regeringscoalitie,
de besluitvorming boycot. Sinds de bijeenkomst van premier Al-Maliki
en de Amerikaanse president Bush in Jordanië van november
vorig jaar werd het politieke proces zowel in de regering als
in het parlement geboycot door partijgenoten van de radicale geestelijke
Muqtada Al-Sadr. De Sadr-partij, met 32 zetels en vijf (onder)ministers,
heeft onlangs haar boycot beëindigd. Het politieke proces
heeft zo aan gezag ingeboet. Intimidatie en wraakacties door milities
hebben de interetnische spanningen in delen van het land verder
doen stijgen. Een toenemend aantal Irakezen heeft zijn toevlucht
gezocht in het buitenland of is ontheemd geraakt in Irak. Het
is echter belangrijk te constateren dat er ook gebieden zijn waar
het relatief stabiel is. In de drie noordelijke provincies, die
samen de autonome regio vormen waarover de Koerdische Regionale
Regering gezag uitoefent, wordt met de opbouw en de economische
ontwikkeling goede voortgang geboekt en is de veiligheidssituatie
beter dan elders in het land.
VS-beleid ten aanzien
van Irak
Het nieuwe VS-beleid
ten aanzien van Irak voorziet onder meer in een tijdelijke versterking
van de militaire inzet. Deze extra troepen zullen in Bagdad en
in de provincie al Anbar worden ingezet. In Bagdad zullen in elk
van de negen districten een Iraakse brigade van de Iraqi National
Army (INA) en een brigade van de Iraqi Special Police worden gekoppeld
aan een Amerikaanse brigade. Samen zullen ze verantwoordelijk
zijn voor de veiligheid in het district waar ze gelegerd zijn.
Aan elke van deze negen Amerikaanse brigades zal een Amerikaans
Provincial Support Team (PST), dat zich bezig houdt met wederopbouwprojecten,
worden gekoppeld. Het doel is de Iraakse regering te ondersteunen.
Tegelijk eist de Amerikaanse regering dat de Iraakse politiek
een aantal belangrijke knopen doorhakt. Er is dringend behoefte
aan een duidelijke koers met betrekking tot de uitwerking van
de federatieve opzet die de grondwet voorziet. De verhouding tussen
de bevoegdheden van de centrale regering en die van de provincies
en regio’s is het centrale punt in de Iraakse politiek.
De extra inzet van Amerikaanse troepen is met de regering Al-Maliki
afgestemd. De Nederlandse regering heeft begrip voor deze extra
inzet. De regering meent ook dat een extra Iraakse militaire inzet
nodig is en dat de Iraakse politieke verantwoordelijkheid voor
de bestuurbaarheid van het land moet nemen. De nieuwe Amerikaanse
strategie voorziet verder in het intensiveren van trainingsactiviteiten
om de inzetbaarheid van Iraakse veiligheidstroepen te vergroten.
Dit gebeurt ondermeer door meer troepen van de VS bij Iraakse
eenheden in te bedden. Deze intensievere trainingsactiviteiten
zouden de overdracht van de verantwoordelijkheid voor de veiligheid
aan de Iraakse overheid moeten versnellen.
NATO Trainingsmissie
algemeen
Het operatieplan van
de NAVO-trainingsmissie wordt gekenmerkt door een gefaseerde benadering.
De opbouw van de Iraakse veiligheidsorganisaties verloopt volgens
het operatieplan van de trainingsmissie. Nadat diverse opleidingsinstituten
zijn opgericht, hebben de eerste Irakezen hun opleiding aan deze
instituten voltooid. Sinds aanvang van de missie in 2004 zijn
meer dan 4.000 Iraakse militairen met NAVO steun getraind en opgeleid
in Irak. Daarnaast heeft de NAVO de opleiding gecoördineerd
voor ruim 900 Irakezen buiten Irak. Voorts heeft de NAVO de levering
van 110 miljoen euro aan materiaal gefaciliteerd. De Iraqi National
Defence University in Ar Rustamiyah is inmiddels volledig ingericht.
Er worden verschillende opleidingen gegeven: de eerste studenten
zijn afgestudeerd aan het Joint Staff College, de basisofficiersopleiding
( Basic Officer Commissioning course, de voormalige Iraakse Militaire
Academie) is opgenomen in het trainingsplan van NTM-I en de eerste
cursus aan het National Defence College is van start gegaan. Geleidelijk
begint de Iraakse betrokkenheid bij de diverse NAVO activiteiten
meer gestalte te krijgen. Zo heeft Irak zijn goedkeuring gegeven
aan de structuur, de missie en de taken van het Iraqi Training
and Doctrine Center (ITDC). Daarmee hebben de Irakezen zelf een
blauwdruk vastgesteld voor de methode waarop in de toekomst binnen
dit centrum militaire doctrines worden gedefinieerd, ontwikkeld
en aangepast. Op de diverse operatiecentra van het Iraakse Ministerie
van Defensie en het Ministerie van Binnenlandse Zaken wordt het
Iraakse personeel door middel van training, advies en mentoractiviteiten
verder voorbereid op het zelfstandig opereren. Hierbij wordt veel
aandacht besteed aan samenwerking en communicatie tussen de operatiecentra
en de diverse hoofdkwartieren. De missie bevindt zich thans in
de tweede fase van het operatieplan. Inmiddels wordt gewerkt aan
het in kaart brengen van de derde stap in fase 2, waarbij de trainingsmissie
zou kunnen worden uitgebreid met nieuwe activiteiten. Dit is de
fase waarin geleidelijk diverse trainingsactiviteiten worden ontwikkeld,
waarna tijdens de derde fase de verantwoordelijkheid hiervoor
wordt overgedragen aan de Iraakse autoriteiten. Fase vier begint
als de verantwoordelijkheid voor alle trainingsactiviteiten en
de diverse instituten is overgedragen aan de Iraakse autoriteiten.
In het kader van het verder ontwikkelen van trainingsactiviteiten
in de huidige fase, wordt in het eerste kwartaal van 2007 begonnen
met het geven van commando- en leiderschapstraining aan Iraakse
onderofficieren op de Onderofficiers Academie in Kirkush. Dit
gebeurt door een mobiel trainingsteam van de NATO. De NAVO levert
met al deze activiteiten een wezenlijke bijdrage aan de vorming
van de veiligheidsstructuren in Irak. Naast de NAVO voorzien ook
andere organisaties in trainingsactiviteiten, onder meer de coalitietroepen,
de VN en de EU.
Nederlandse
bijdrage aan de NAVO-trainingsmissie
Nederland levert sinds
februari 2005 een bijdrage aan de NAVO-trainingsmissie in Irak.
Voor de eerste rotatie (februari - augustus 2005) heeft Nederland
25 militairen ter beschikking gesteld. Hiervan zijn dertien mensen,
plus een later toegevoegde tolk, ingezet. Voor de tweede rotatie
(augustus 2005 - februari 2006) heeft Nederland 15 militairen
ter beschikking gesteld, die allen zijn ingezet. Voor de derde
rotatie (februari 2006 – augustus 2006) heeft Nederland
ook bijgedragen met 15 militairen. De omvang van de Nederlandse
bijdrage blijft nagenoeg gelijk. In de vierde rotatie zal Nederland
als gevolg van capaciteitsgebrek, geen tolk beschikbaar stellen,
zodat de totale bijdrage op 14 militairen komt. Het betreffen
stafpersoneel en instructeurs.
Bron: Ministerie van
Buitenlandse Zaken
|