JORDANIE
UNITED NATIONS
WORLD FOOD PROGRAMME IRAQ
Duur: 26 januari 2004
– 1 augustus 2004
Krijgsmachtdeel: Koninklijke Luchtmacht
Aantal militairen: 15
Aantal slachtoffers: geen
Achtergrond
De United Nations Humanitarian
Air Service (UNHAS), een agentschap van het World Food Programme
(WFP) van de Verenigde Naties, organiseert luchttransportcapaciteit
zoals het vervoer van zowel hulpverleners als humanitaire goederen.
UNHAS heeft Nederland gevraagd een militair toestel beschikbaar
te stellen voor luchttransport vanuit Jordanië naar Basra,
Erbil en Bagdad in Irak. Het afgelopen halfjaar heeft België
hiervoor een transportvliegtuig beschikbaar gesteld. Het luchttransport
is nodig, omdat de Verenigde Naties sinds de aanslagen haar internationale
staf grotendeels uit Irak heeft teruggetrokken. Op vrijdag 19
december heeft het kabinet op voorstel van minister Van Ardenne
voor Ontwikkelingssamenwerking en van minister Kamp van Defensie
besloten een Fokker-60 van de luchtmacht beschikbaar te stellen
om humanitaire hulpprojecten in Irak door te kunnen laten gaan.
Het WFP neemt de bijkomende kosten van de uitzending voor zijn
rekening. Deze worden geschat op € 1.7 miljoen.
Verzoek VN
Zoals bekend is de
VN in Irak doelwit van aanslagen geweest. Naar aanleiding hiervan,
en van de verslechterde veiligheidssituatie in het algemeen, heeft
de VN besloten haar internationale staf uit Irak terug te trekken.
De uitvoering van humanitaire projecten wordt hierdoor sterk vertraagd.
Naar verwachting zal het nog enige tijd duren voordat de veiligheidssituatie
zodanig zal zijn verbeterd dat de VN een terugkeer van haar internationale
staf aanvaardbaar zal achten.
Thans zijn in Irak vrijwel uitsluitend lokale VN-stafleden werkzaam
en worden de meeste programma’s door lokale stafleden en
aannemers uitgevoerd. De toegang van humanitaire medewerkers tot
Irak is een voorwaarde voor goede begeleiding van de lopende projecten
door VN-deskundigen. De aanwezigheid van dit VN-personeel is tevens
van belang voor de werkelijke uitvoering van de voorgenomen (humanitaire)
activiteiten. De internationale VN-staf maakt daartoe vanuit Nicosia
dan wel Amman ééndaagse reizen naar Irak. Naar het
oordeel van de VN is het meest veilig om met militaire vliegtuigen
deze missie uit te voeren. Naast het belang van de verbetering
van de gebrekkige toegang voor humanitaire hulpverleners, hecht
de Nederlandse regering veel waarde aan een grotere rol van de
VN in Irak. Met het beschikbaar stellen van het Fokker 60 transportvliegtuig
wenst de regering bij te dragen aan het mogelijk maken van een
grotere rol voor de VN.
Commandostructuur
Het Nederlandse luchttransportdetachement
blijft volledig onder Nederlands commando. Overeenkomstig de afspraken
die de VN met België maakte, dat het afgelopen halfjaar deze
luchtbrug onderhield, steunt het toestel de VN-operatie zonder
er deel van uit te maken. Er wordt ter plaatse nauw samengewerkt
met de veiligheidscoördinator van de VN, die onder andere
een eigen dreigingsappreciatie maakt die van invloed kan zijn
op de te verrichten taken. Ten slotte draagt de Nederlandse bemanning
zelf de verantwoordelijkheid voor het vliegtuig en de vliegroutes
om de door de VN opgegeven bestemmingen te bereiken.
Dreigingsanalyse
Het
WFP heeft bij zijn verzoek meegedeeld dat vanwege de dreiging
tegen vliegtuigen en de bijzondere procedures die in dat kader
gelden, de VN geen gebruik kan en wil maken van civiele toestellen.
Militaire vliegtuigen zijn in de regel uitgerust met beschermingsapparatuur.
De Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) heeft een
dreigingsanalyse gemaakt voor vluchten van Amman naar Bagdad,
Basra en Erbil. Hierin wordt geconstateerd dat in de nabijheid
van deze steden een dreiging bestaat tegen luchtverkeer. De dreiging
wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van klein kaliber wapens,
‘Rocket Propelled Grenades’ (RPG) en ’Man Portable
Air Defence Systems’ (MANPADS).
Meer specifiek geldt ten aanzien van:
• Basra: deze luchthaven wordt door Britse militairen beveiligd.
De risico´s voor het aanvliegen op Basra worden door de
MIVD voortdurend geanalyseerd en gerapporteerd aan de chef Defensiestaf.
De Koninklijke luchtmacht gebruikt deze luchthaven thans voor
de ondersteuning van de Nederlandse eenheden in het gebied. De
risico´s voor het vliegen bij deze stad worden met inachtneming
van voorzorgsmaatregelen acceptabel geacht. Zo worden bijvoorbeeld
voor zover dat mogelijk is voorspelbare vliegpatronen vermeden.
• Bagdad: deze luchthaven wordt door Amerikaanse militairen
beveiligd. Het betreft de meest risicovolle locatie om op te vliegen.
De aard van de dreiging (klein kaliber wapens, raketten) is naar
het oordeel van de MIVD overeenkomstig die van Basra. Het risico
dat deze wapens worden ingezet tegen luchtverkeer is hier echter
groter.
• Erbil: de dreigingsanalyse levert voor het in het noorden
van Irak gelegen Erbil de inschatting op dat het er relatief veilig
is. Het vliegveld wordt beveiligd door Amerikaanse militairen.
Er hebben zich in een straal van vijftig kilometer rond dit vliegveld
voor zover bekend geen incidenten voorgedaan.
Nederlandse
deelname
Een Fokker-60 detachement
van de Koninklijke Luchtmacht vertrekt maandag 26 januari naar
Jordanië. Het transporttoestel zal vanaf 1 februari tot 1
augustus 2004 hulpverleners, vooral VN-personeel, en ook hulpgoederen
tussen Jordanië en verschillende steden in Irak vervoeren.
De Fokker-60 wordt gestationeerd op Marka International Airport
in Amman. Ten behoeve van het transport en de ondersteuning van
de humanitaire missie worden twintig luchtmachters in Jordanië
gestationeerd. De Fokker-60 is een verlengde versie van de Fokker-50
en kan passagiers en/of vracht vervoeren. Kenmerkend voor de Fokker-60
is een grote laaddeur en een versterkte laadvloer om grotere uitrustingsstukken
te kunnen vervoeren, zoals bijvoorbeeld vracht op pallets. Laden
en lossen is mogelijk zonder gebruik te maken van vliegveldfaciliteiten.
Daarnaast is het toestel geschikt voor medische evacuatievluchten
en parachutedroppings. De toestellen zijn uitgerust met zelfbeschermingapparatuur
tegen infrarood- en radargeleide raketten. De Fokker-60 is ingedeeld
bij het 334 squadron op de vliegbasis Eindhoven.
Bron: Ministerie van
Defensie
|